Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

کشتار پاوە

بیمارستان پاوە سی ام مرداد ١٣٥٨

وقتی یک نظام در حساسترین برهه تاریخ و در حساسترین منطقه کشور ، جوانی بی تجربه و کینه‌جو بنام (اصغر پررو) بچه (حسن چرخی) را، با تز” ننگ بر جنازه پاسداری که تو خشاب اسلحه‌اش فشنگی مانده باشد”، ماموریت میدهد تا کردها را سرکوب کند، طبیعتا بروندادش فتوا و خلخالی و اعدام میباشد.

روزی که گروه چهل نفره دستمال سرخهای تشنه بخون، از جانب دولت مرکزی ماموریت  بی حد وحصر یافتند تا در پاوه حمام خون به راه بیندازند، مردم شهر و جوانان در مقابل عربده‌کشیهای آنها به ستوه آمده و تصمیم به تحصنی متمدنانه در منطقه‌ای به نام (قوری قلعه) نمودند.

فرمان خمینی بە خلخالی جهت کشتار در کردستان

فشارها و اذیت و آزار نمایندگان افسارگسیخته رژیم بر مردم و امتناع از پذیرش سرکوب و اهانت شرایطی بوجود آورده بود که نماینده دولت موقت «چمران» و فرمانده نیروی زمینی ارتش برای بررسی وضعیت منطقه عازم پاوه شدند.

اختلافات چمران و اصغر وصالی در نحوه سرکوب مردم کردستان بحدی رسیده بود که چمران بناچاردوباره به تهران بازگشت و بعنوان سخنگو و نماینده جناح تندرو شورای انقلاب و دولت موقت بود توانست با موافقت خمینی ارتش و سپاه پاسداران را به کارزار کردستان بکشاند.

روز ۲۷ مرداد سال ۱۳۵۸ خمینی فتوای جهاد علیه مردم کرد و فرمان سرکوب و کشتار را صادر کرد و‌ بلافاصله خلخالی را مامور اجرای فتوای مذهبی خود نمود.

خلخالی روز ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ بعبارتی چند ساعت بعد از فتوای جهاد در زندان دیزل آباد کرمانشاه۱۱ نفر از اهالی پاوه و شهرهای اطراف را بدون محاکمه  تیرباران نمود.

افراد اعدام شده عبارت بودند از:

۱.عبدالله نوری

۲.هوشنگ عزیزی

۳.محمد محمودی

۴.یدالله محمودی

۵.حسین شیانی

۶.هرمز گرجی بیانی

۷.مظفر فتاحی، روانسر

۸.محمد عزتی، روانسر

۹.محمد جعفر عزیزی

۱۰.مهدی آذرنوش

۱۱.اصغر بهبود

روز ۲۷ مرداد و‌ بدستور دستمال سرخهای اصغر پررو، مزدوران و حلقه‌بگوشان محلی که برای دستگیری محمد‌جعفر عزیزی بخانه ایشان مراجعه کرده و مادر ایشان رعنا عزیزی را که مشغول خواندن نماز بود توسط گلوله به قتل میرسانند.

بلافاصله و در یک حکم ناعادلانه دیگر در روز ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ تعداد هفت نفر دیگر  را تیر باران کرد.

۱.حاجی افراسیاب روایی

۲.عبدالوهاب مبارکشاهی

۳.عمادالدین ناصری

۴.عبدالکریم کریمی

۵.محمد علی نقشبندی

۶.عزیز مراد

۷.مراد ذوالفقاری

شامگاه همانروز خلخالی جنایتکار به پاوه رفته و حکم اعدام نه نفر دیگر را صادر و در سحرگاه روز۳۰ مرداد ۵۸ در حیاط بیمارستان پاوه حکم صادره با تیرباران این نه نفر به اجرا درآمد.

۱.بهمن عزتی، معلم

۲.دکتر ابوالقاسم رشوند، دکتر جراح بیمارستان که برای کمک و مداوای مجروحین در بیمارستان پاوهکار میکرد.

۳.حامد امینی، استوار بازنشسته ارتش

۴.عباس کریمی

۵.عبدالله زارعی

۶.محمد حیدری

۷.علی شهباز بهدین

۸.حبیب چراغی

۹.سیف الدین ضیایی، تکنسین آزمایشگاه بیمارستان

روز دوم شهریور نیز یک جوان دیگر بنام یونس کریمزاده نیز بفرمان خلخالی تیرباران شد.

بدینترتیت و در خلال کمتر از سه روز  ۲۷ نفر از اهالی پاوه و منطقه و کسانی که بیاری این مردم آمده بودند در بیدادگاههای چند دقیقه‌ای و بدون هیچ محاکمه عادلانه‌ای به سبعانه‌ترین روش تیر باران شدند.