Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

زینب جلالیان, زندانی سیاسی کورد اهل ماکـو در سال ۱۳٨۶ به جرم عضویت در حزب پژاک دستگیر می شود و به اتهام محاربـه در سال ۱۳٨٨ به اعدام محکـوم شد. محکومیت زینب جلالیان در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد تغییر می یابد.
زینب جلالیان که از سال ۱۳٨۶ در زندان به سر می برد سنگین ترین حکـم محکومیت یعنی حبس ابـد را در میان زندانیان سیاسی زن در ایران را دارد.
زینب جلالیان تاکنون حتی یک روز به مرخصی نرفته است
عفو بین الملل در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در بیانەایی در مورد زینب جلالیان نسبت بە سلامتی بینایی او هشدار داد کە ممکن است در اثر عارضە بیماری چشمی, زینب جلالیان بینایی چشمانش را از دست بدهد عارضەایی کە بە گفتە خانوادە زینب در اثر شکنجە او در زندان برای او رخ دادە است.
عفو بین الملل در فراخوانی دیگر کە در مورخە ۳ شهریور ۱۳۹٦ منتشر کرد اعلام نمود کە زینب جلالیان بە شدت بیمار است و نیاز مبـرم بە مراقبت پزشک متخصص در بیرون از زندان را دارد اما مقامات زندان بدون در نظر گرفتن خطر سلامتی وی با سرسختی مانع انتقال زینب بە بیمارستان بیرون از‌ زندان شدند.
تاکنون, زینب جلالیان بە زندانهای مختلفی منتقل شدە است. زندان خوی, زندان اوین, زندان قرچک, زندان, کرمان, زندان دیزل آباد کرمانشاە و در حال حاظر نیز‌ در زندان یـزد بە سر می برد!
زینب جلالیان در طول مدت زندانی بودنش همانگونە کە اشارە شد با بیماریهای زیادی دست و پنجە نرم کردە است. یکی از بیماریهایی کە زینب جلالیان در زندان بە آن دچار شد کرونا بود کە در زندان قرچک مبتلا بە کرونا گردید و بە دلیل رد درخواستش برای انتقال بە زندان اوین یا زندان خوی دست بە اعتصاب غذا زد و سازمان عفو بین الملل برای بار دیـگر نسبت بە ارائـە خدمات درمانی فوری برای مداوای زینب بینایەایی در مورخە ۲۰ تیر ماە سال ۱۳۹۹ منتشر کرد و از مسـئولان زندان قرچک خواستند کە برای مداوای زینب جلالیان و دو زندانی سیاسی دیگر کە بە کرونا مبتلا شدە بودند اقدامی فوری در جهت مداوا و درمان آنان در بیرون از زندان انجام دهند.

Zeynab Jalaliyan

زینب جلالیان

با توجە بە هشدار سازمانهای حقوق بشری و عفو بین الملل در مورد شرایط و وضعیت جسمانی زینب جلالیان و درخواست برای تقلیل حکـم او و یا فرستادن بە مرخصی بە بیرون از‌‌ زندان اما مسئولان زندان و مقامات قضایی جمهوری اسلامی تاکنون بە این هشدار و درخواستها جواب مثبتی ندادەاند و وضعیت زینب جلالیان روز بە روز وخیم می شود.
چند روزی است کە کارزاری اینترنتی برای زندانیان سیاسی بە راە افتادە است. در این کارزار با هشتگ “صدامونو بشنوید” کە هدف از آن معرفی زندانیان سیاسی محبوس در زندانهای جمهوری اسلامی می باشد بە زینب جلالیان پرداختە شدە است.
زینب جلالیان همچون اولین زندانی زن
سیاسی محبوس در زندانهای جمهوری اسلامی کە بە حبس ابد محکـوم شدە است در شانزدهمین سال حبسش از بیماری های زیادی رنج می برد از جملە بیماری دهان و دندان بیماری کلیـوی و گوارشی اما حتی یک روز بە مرخصی اعـزام نشدە است و در حال حاظر, نیز بە زندان یـزد تبعید شدە است.

ما به عنوان بنیاد نەمران به صدای همه آزادیخواهان و انساندوستان می پیوندیم و خواستار رعایت حقوق اولیه همه زندانیان سیاسی به ویژه زینب جلالیان و دسترسی زندانیان به وکیل، پزشک، مرخصی استحقاقی و محاکمه عادلانه هستیم.

بنیاد نەمران

تهیەکنندە: قادر سهرابی