Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

گزارش‌های رسیده حاکی از این است که روز یکشنبە ۱٤ آبان سال ۱٤٠۱ هجری مصادف با ( ٥/۱۱/۲٠۲۳)
‎در زندان (قزلحصار کرج) اعدام شد. قاسم آبستا، 44 ساله، پدر دو فرزند و اهل مهاباد، ۱٦ آذر سال ۱۳۸۸ هجری
‎به همراه شش نفر دیگر به نام‌های داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخە و فرهاد سلیمی بازداشت شد. این هفت زندانی اهل سنت در اسفند ماه ۱۳۹۶ توسط قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند. این حکم در اردیبهشت ۱۳۹۸
‎توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شد و در مهرماە ۱۳۹۹، درخواست آنها برای اعاده دادرسی رد شد.

‎اتهام آنها «محاربە»، «افساد فی الارض»، «حمایت از گروه های سلفی» و قتل فردی به نام عبدالرحیم تینا بود که در ۷ مهر سال ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناس کشته شد. این در حالی است که همه این افراد در نامه‌های منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری در سال‌های اخیر بارها بر بی‌اساس بودن این اتهامات علیه خود تاکید کردەاند. اکنون با اعدام قاسم آبستا، شش زندانی دیگر این پروندە در خطر اعدام قرار دارند.

‎قاسم آبستا پس از چند ماه انفرادی در اداره اطلاعات ارومیه به زندان اوین تهران فرستاده شد و به مدت شش ماه در انفرادی در بندهای 240 و 209 نگهداری شد و مدام مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت. این زندانی که به دلیل معتقدبودن بە مذهب اهل سنت بازداشت شده بود، در تاریخ ۲٥فروردین سال ۱۳۹۱
‎به زندان (رجایی شهر کرج) اعزام و در مرداد سال جاری به زندان (قزل حصار کرج)منتقل شد

Qasm Abaste

‎زندەیاد قاسم، روز یکشنبه ۷ آبان برای اجرای حکم اعدام به بند امنیتی واحد سوم زندان قزل حصار منتقل شد. پس از انتقال قاسم آبستا به سلول انفرادی، جمعی از زندانیان سیاسی زندان قزل حصار، یک فراخوان عمومی را برای جلوگیری از اعدام این زندانی مذهبی صادر کردند. آنها در نامه خود بر فقدان آشکار حق دادرسی عادلانه تاکید کردند و نوشتند: اجازه ندهیم شرایط کنونی و وقوع جنگ در منطقه به فرصتی برای گرفتن جان یک شهروند و کشتن او توسط دولت شود.

‎این در حالی است که احمدرضا حایری زندانی سیاسی، در نامه ای از زندان قزل حصار، ماجرای یکی از متهمان پروندە قاسم آبستا را از زمان محاکمه وی یادآور شد و نوشت: کل دادگاه کمتر از دو دقیقه به طول انجامید. قاضی موقیسە گفت: قبل از هر چیز تو کوردی، این یک اعدام! دوم اینکه شما اهل سنت هستید، این دو اعدام، سوم اینکه شما تفکر سلفی دارید، این سه اعدام .

‎یاد و خاطرە زندەیاد قاسم آبستا جاوید

مترجم شرارە شمامی

Qasm Abaste 1