Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و جایگزین شدن رژیم آخوندی به جای رژیم شاهنشاهی مردم در کردستان سر سازگاری با حکومت جمهوری اسلامی را نیـز نداشتند و از بدو حکومت مداری رژیم ایران بە این حاکمیت, نە گفتند کە این نە گفتن بە حکومت اسلامی با دشمنی شدید حاکمیت با مردم کردستان روبرو گشت و خمینی همچون رهبر رژیم ایران دستور قتل و عام مردم کردستان را داد و با اعلام جهاد علیە مردم کردستان بە بهانە حضور احـزاب کردستانی کە از بطن جامعە کردستان برآمدە بودند کشتار وسیعی در جای جای کردستان راە انداخت کە با کشتە شدن و آوارگی زیاد مردم بیگناە کردستان منجر گشت.
یکی از جاهائی که در آن مردم بیگناه و بی دفاع کشتار شدند روستای اگریقاش بود کە در پنج کیلومتری جاده مهاباد به میاندوآب واقع شدە است.
آخوند غلامرضا حسنی به همراه دژخیمان و آدمکشانی مانند حاج عظیم معبودی حسنلوئی بر آن شدند که در این روستا دست به کشتار زده و از کشته ها پشته بسازند!

Whatsapp Image 2023 11 04 At 11.31.34

روز سه شنبه سیزدهم آبان ماه سال ١٣۵٩ دژخیمان و آدمکشان رژیم ولایت فقیه با فرمان آخوند غلامرضا حسنی و به سرکردگی حاج عظیم معبودی حسنلوئی برای کشتار مردم به این روستا رفتند، بهانه مزدوران گردآوری جنگ افزارهای روستائیان بود و از مردم می خواستند که اگر جنگ افزاری دارند بدهند! روستائیان نیز می گفتند که جنگ افزارهایشان را به سپاه پاسداران داده اند و حتی رسید مهر شده نیز گرفته اند! اما مزدوران به بهانه بازرسی به خانه های روستائیان رفتند، سپس برخی را دستگیر کرده و به مسجد روستا بردند، پس از آن با بطری های آتش زا خانه های مردم را به آتش کشیدند و سرانجام هر کس را که دیدند به گلوله بستند و همه دستگیر شدگانی که به مسجد روستا برده شده بودند را کشتند و در اندک زمانی ده ها تن از مردم بیگناه و بی دفاع روستای اگریقاش از زن و مرد و پیر و جوان کشته و زخمی شدند! کسانی از روستائیان نیز که زخمی شده بودند پس از گذشتن چند هفته و چند ماه با رنج های فراوان درگذشتند!
آنچە جای شگفتی است اینکە سیزدهم آبان ماه سال ١٣۵٩ همزمان با بیست و پنجم ماه ذی الحجه قمری بود و برابر مذهب شیعی ماه ذی الحجه از ماه های حرام بوده و جنگ و خونریزی در این ماه حرام است!!! که این نیز روی دروغ و فریب سیاست رژیم ایران را آشکار می سازد که همچون حکومتی اسلامی و پیرو مذهب شیعی خود را معرفی کرده است.
یاد و نام جانباختگان روستای اگریقاش گرامی باد که قربانی سیاست ضد بشری حکومت اسلامی ایران شدند.

Indqash

اسامی برخی از کشتە شدگان در روستای اگریقاش:

رحیم اندرز

صالح اندرز

محمد بابکری

صلاح برخانه

ایرج پاکزاد

محمود پیروتی

حسین خضرحاجی

محمود رسولی

حاجی خوسه

حسین خوسه

علی خوسه

حشمت دشتی

عثمان دیوازی

سیدرحمان

عبدالله رحیمی

احمد رسولپور

بلال سهراب فر

رسول سیدی

سلیمان سیدی

کریم سیدی

علی شیخی

محمود شیخی

زبیده علایی

عبدالله علایی

کریم علایی

سیدعلی قادر حسینی

حسن قنبری

خدر قنبری

علی قنبری

خسرو مام موسی

محمد مره

رحمان مولودی

نوشته شده و گردآوری: قادر سـهرابی

Ghader Sohrabi
قادر سهرابی