Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
N.qazizade2
زندەیاد عبدالناصر قاضی زاده

عبدالناصر قاضی زاده درروز١٥ بهمن ١٣٣٥درشهرمهاباد به دنیا آمد. خانواده او در سال ۱۳٤۱به شهرتهران نقل مکان کرد. او تا سال  ١٣٤٩ تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را ادامە داد. بعد از بازگشت خانواده او به شهر مهاباد، تا گرفتن دیپلم در سال ١٣٥٤در همین شهربه تحصیل ادامه داد. در سال ١٣٥٤ در کنکور سراسری دانشگاهها شرکت کرد و در رشتە کشاورزی دانشگاە تبریز قبول شد.

سالهای دهە پنجاە مصادف با شکل گیری و رشد جنبش چپ درمحافل دانشگاهی بود. عبدالناصر در دوران دانشجویی با این جنبش آشنا شد. او با وارد شدن بە محافل چپ و با شرکت فعالانە در جنبشهای دانشجویی بر علیە رژیم شاهنشاهی تمایلات سیاسی خود را شکل داد. بعد از سرنگونی رژیم سلطنتی و آغاز فعالیت آشکار سازمانهای سیاسی در عرصە دانشگاه، عبدالناصر بە اتحادیە کمونیستهای ایران پیوست. این سازمان در آغاز انقلاب تحت عنوان “تشکیلات پیشمرگە زحمتکشان”  در کردستان حضور داشت. عبدالناصر تا سال ١٣٦٠ در تشکیلات مهاباد و بوکان این تشکیلات  با نام سازمانی “كاک آزاد” عضو فعالی بود.

اتحادیە کمونیستهای ایران در بهمن  سال ١٣٦٠ قیامی را در شهر آمل بە نام “سربداران”  سازماندهی کرد. کاک آزاد همراە با بسیاری از جوانان کرد عضو این سازمان در این قیام شرکت کرد. او در ششم بهمن ١٣٦٠ مجروح شد و بە اسارت نیروهای رژیم در آمد. او در روز ١٥ اسفند ١٣٦٠ پس از رای دادگاە انقلاب ساری در شهر ساری اعدام شد.

یادش گرامی باد