Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Nemat-Nowdiniyan-1-1

زندەیاد نعمت نودینیان در تیر ماه سال ١٣٤٢ در شهر مریوان متولد شد. وی در خانواده ای کارگر شهری همراه با شش برادر و تنها خواهر در سن نوجوانی پا به مبارزه انقلابی گذاشت. زندەیاد  نعمت در سن جوانی بعد از مدتی قطع ملاقات همراه با ٧ نفر دیگر از جوانان و فعالین سیاسی در زندان سنندج به دست رژیم تبهکار و قاتل حکومت اسلامی اعدام و جنازه آنها را بدون اطلاع خانوادەها در قبرستان باغ فردوس کرمانشاه و قطعەایی جداگانه دفن کردند و روز بعد از اعدام،  در حالی که خانوادەها برای ملاقات زندانیان عزیزشان به دفتر زندان سنندج مراجعه می کنند ضمن خبر اعدام از آنها خواسته بودند پول گلولەهای شلیک شده به این عزیزان را نیز پرداخت کنند. ایشان تا سال ١٣٥٧ در مریوان زندگی و  به تحصیل مشغول بود. با شروع اعتراضات مردمی در سال ١٣٥٧ مادر و پدر نعمت همراه با دو برادر به سنندج نقل مکان کردند و به ادامه تحصیل پرداخت.
زندەیاد  نعمت نودینیان جوانی عمیق و اهل مطالعه بود. او تحت تاثیر مناسباتی که در خانوادەاش بود به کار سیاسی و فعالیت عملی و تشکیلاتی علاقمند شد. سه برادر بزرگتر نعمت نسان،زنده یاد عبداللە و اسد از فعالین چپ و کمونیست و از معلمان مبارز شهر مریوان بودند. در دوره اعمال حاکمیت تودەایی احزاب سیاسی در کردستان مدتی در شهر مریوان و سپس در سنندج با نهادهای مردمی و کانونهای دفاع از آزادی و انقلاب همکاری کرد. در شهر سنندج در مکانهای تحصیلی و مدارس فعال بود.
آن زندەیاد بعد از دور اول جنبش مقاومت مردم کردستان  برای تداوم فعالیت سیاسی خود به تشکیلات کومله پیوست و یکی از اعضای فعال و انقلابی کمیته دانش آموزی کومله در شهر سنندج بود. با تسلط ضد انقلاب اسلامی در کردستان، و کنترلهای پلیسی و دستگیری های وسیع، فعالیت های نعمت نودینیان شکل سازمان یافتەایی بە خود گرفت. او همراه تعدادی دیگر از فعالین جوان در کمیته دانش آموزی کومله سازماندهی شده بود. این دوره برای نعمت شرایط سخت و بسیار دردناکی بود. سه نفر از برادران نعمت در صفوف کومله بودند، عبدالله نودینیان در درگیری های ارتفاعات مسلط بر پادگان مریوان در ١٨ اردیبهشت سال ١٣٥٩ جانباخت. برادران او هیبت و شوکی نودینیان دستگیر شده بودند. تنها خواهرش عزیزه نودینیان همراه با مادرش کوکب(کالە) محبی چند بار دستگیر و در زندان بودند، پدر نعمت احمد نودینیان در اثر فشارهای دستگیری ها و تفتیش های مداوم مریض و بینایی خود را از دست داده بود. با وجود تمامی این شرایط نامناسب اجتماعی نعمت نودینیان محکم و استوار  به فعالیتهایش تا مقطع دستگیری معروف کیلانه در شهر سنندج  ادامه داد. با لو رفتن تشکیلات سنندج نعمت نودینیان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم اسلامی دستگیر و در سحرگاه روز ٢٤ خرداد ماه ١٣٦٢ در زندان سنندج توسط جمهوری اسلامی همراه با ٢٧ نفر از فعالین سیاسی اعدام شد.

Nemat-Nowdiniyan-2

 رژیم اسلامی جنازه اين جانباختگان عزيز را در گورستان باغ فردوس در حومه شهر كرمانشاه در حاليكه بخشهايی از جنازەهای آنان پيدا بود دفن می كند. رفقای جانباخته در زندان دادگاه انقلاب سنندج به دنبال تحمل ماەها شكنجەهای روحی و جسمی قرون وسطايی اعدام می شوند.

 خانواده های اين جان باختگان بی خبر از اعدام دسته جمعی فرزندانشان يک روز بعد از اعدام آنها برای ملاقات به دادگاه انقلاب مراجعه می كنند. مزدوران جنايتكار و انسان كش جمهوری اسلامی خبر اعدام این عزیزان را با شادی و شعف به خانواده ایشان اعلام می کنند. انعكاس خبر اعدام دسته جمعی ٢٧ نفر از زندانيان سياسی و فعالين و كادرها كومله در شهر سنندج وضعيت سياسی شهر را متشنج نمود و عملأ بخشهای زيادی از شهر به حالت تعطيل در می آيد. مردم دسته دسته به ملاقات بستگان جانباختگان اعدام شده می روند و موج نفرت و نارضايتی شهر سنندج را فرا می گیرد.

 زندەیاد نعمت نودینیان در سن جوانی اعدام شد. او تجارب ارزندەایی از بیش از دو سال مبارزه بی وقفه برای سرنگونی رژیم دیکتاتوری پهلوی و مبارزه توده ای مردم در کردستان علیه ضد انقلاب اسلامی و دفاع از دستاوردهای سوسیالیستی مبارزات مردم در کردستان در سالهای ٥٧ تا ١٣٦٠ را آموخته بود، به چهرەایی محبوب و دوست داشتنی در میان دوستان و همرزمان و اعضای خانواده اش تبدیل شده بود.

برادران نعمت اسد و نسان نودینیان در دیداری که یک ماه قبل از دستگیرش در اطراف روستای نگل با او داشتند تعریف می کنند که نعمت انسانی پرشور و اهل مطالعە بود و در سازماندهی همرزمانش خیلی خوب عمل می کرد. با وجود اینکه مدت کوتاهی بود که برادرش عبداللە نودینیان یکی از فرماندهان کومله را از دست داده بود و با وجود فضای امنیتی شهر، دریائی از انژی توان و امید را از خود برای فعالیتهایش در شهر نشان می داد.

 یاد عزیزش برای همیشه زنده و جاودانه خواهد ماند.

نویسندە: نسان نودینیان برادر زندە یاد نعمت